Bellator-MMA-Logo

Jak z dumą ogłosiło Spike TV kilka dni temu, czwartkową transmisję z pierwszej gali Bellatora w tej stacji oglądało średnio 938 tys. widzów, podczas gdy szczyt oglądalności wyniósł ponad 1,2 mln widzów. Dla drugiej największej organizacji na świecie był to nie tylko rekord oglądalności, ale wynik około cztery razy lepszy od najchętniej oglądanych gal w MTV 2, która przez ostatnie dwa lata była partnerem firmy kierowanej przez Bjorna Rebneya.

W obliczu takich rezultatów, część opinii publicznej bezmyślne otrąbiła absolutny sukces organizacji, całkowicie pomijając kilka istotnych i niepokojących faktów dotyczących telewizyjnego debiutu Bellatora w Spike TV. Przede wszystkim tak wysoką oglądalność gala BFC 85 zawdzięcza poprzedzającej ją transmisji wrestlingowego TNA Impact, którą wyjątkowo oglądało średnio ponad 1,8 mln widzów. Bellator nie tylko na wejście stracił 1/3 tej widowni, to jeszcze liczba osób śledzących wydarzenie malała właściwie z każdą minutą relacji. Walkę Currana z Freirę oglądało średnio prawie 1,2 mln widzów, dużo mocniej reklamowane starcie Chandlera z Hawnem już 950 tys., a ostatnią walkę Petruzelliego z Noe około tylko 850 tys. Co dodatkowo niepokojące, w grupie komercyjnej mężczyźni 18-34 widownia wyniosła zaledwie 149 tys. co jest trzykrotnie gorszym wynikiem od najgorszego ratingu UFC w Spike TV oraz czterokrotnie gorsze od średniej z najgorszego sezonu TUF-a.

Jak podkreśla największy ekspert od oglądalności telewizyjnych MMA w Stanach Dave Meltzer, kluczowe do oceny sytuacji Bellatora w nowej stacji, będzie nie wynik oglądalności jednostkowej gali, ale to jak organizacja będzie sobie radziła w czwarty, piątym i kolejnych tygodniach swojego sezonu. Fakt, że właścicielem Bellatora jest Viacom (jednocześnie właściciel Spike TV) daje firmie Rebneya ogromny kredyt, ale pytanie kiedy cały czas przynosząca starty organizacja, wreszcie zacznie zarabiać, pozostaje wciąż bez odpowiedzi.

51 KOMENTARZE

  1. Czekalem na ocene tych wynikow i sie doczekalem. Troche szkoda, ze wnioski z tej oceny plynace nie sa juz tak optymistyczne. Mnie osobiscie bardzo sie ten nowy format podobal i fajnie byloby moc co czwartek obejrzec cztery walki MMA na przyzwoitym poziomie i do tego fajnie pokazane.

  2. w grupie komercyjnej mężczyźni 18-34 widownia wyniosła zaledwie 149 tys.

    tragicznie to wygląda…

  3. VaeVictis myślę, że do końca tego roku Bellator na pewno będzie w Spike.

  4. w grupie komercyjnej mężczyźni 18-34 widownia wyniosła zaledwie 149 tys.

    W jaki sposób oni to weryfikują?

  5. „w grupie komercyjnej mężczyźni 18-34 widownia wyniosła zaledwie 149 tys.”
    czyli tak jak się każdy spodziewał największa widownia pewnie w przedziale 75-90, gale idealne na przycięcie komara, trolololo

  6. Poprzez mierniki telemetryczne: wybierają reprezentatywną grupę społeczeństwa, w wybranej próbie (np. 5000 rodzin) instalują mierniki, które rejestrują kiedy i na jakim kanale był włączony telewizor. Później zwiększają otrzymane wyniki tak, żeby próba była równa faktycznej liczbie odbiorników w kraju i otrzymują końcowy wynik. Czyli np. jest 20 mierników, w tym 10 jest włączonych, z tych 10 tylko 3 są włączone na SpikeTV. Te 3 mierniki należą do Stana, który ma 33 lata, Susi, która ma 25 i Briana, który ma 56. Ponieważ w USA jest 20 mln odbiorników, czyli 1 mln razy więcej niż nasza próba, nie podaje się, że w grupie mężczyzn 18-34 oglądał walkę tylko Stan, ale aż 1 mln osób w tej grupie. To tak w wielkim uproszczeniu.

  7. Brakuje jednego „0”, w USA jest pewnie z 200 mln odbiorników, a nie 20 mln.

  8. w grupie komercyjnej mężczyźni 18-34 widownia wyniosła zaledwie 149 tys.

     

    w jaki sposób oni to weryfikują?

    Badający wiedzą, że np. 30% populacji USA to właśnie ludzie w przedziale 18-34, a zatem także 30% ich próby badawczej (czyli na ogół domostw, które zaopatrzone zostały w specjalne urządzenie, za pomocą którego Nielsen zbiera informacje) to też ludzie w tym przedziale wiekowym – dlatego, że dobierając rzeczoną próbę, starali się, żeby była reprezentatywna dla całości.

    Viacom zakupił pakiet większościowy (51-99%, nie mam pojęcia, czy gdzieś są przecieki, ile dokładnie) Bellatora, więc nie sądzę, żeby oczekiwali szybkiego zwrotu lub też kupowali z myślą o szybkiej sprzedaży. Sami wspominali – oczywiście, biorąć poprawkę na to, że mówienie publicznie tego czy owego w biznesie często służy innym celom niż przekazywanie prawdziwych informacji – że ocenić tą inwestycję będą mogli dopiero po dwóch latach. Ostra promocja Bellatora ruszyła dopiero w styczniu 2013 i jest zakrojona na szeroką skalę. Myślę, że z czasem powinno być lepiej. Włodarze Spike nie kupowali kota w worku – przed zakupem Bellatora sprawdzili go na wskroś – od kochanek Rebney'a po wszystkie ciemne i jasne historie ówczesnego podmiotu dominującego, czyli funduszu Plainfield Asset Management (PAM).

    Jeśli miałbym pospekulować na niekorzyść Bellatora, to powiedziałbym, że Viacom zapłacił niewiele za swoje udziały. Skoro są większościowe, a w momencie zakupu wspomniany wyżej fundusz był większościowym udziałowcem, to by oznaczało, że nie tylko Rebney sprzedał część/wszystkie swoje udziały, ale także PAM. A biorąc pod uwagę, że PAM nie był w najlepszej kondycji finansowej, to być może sprzedał swoje udziały po niskiej cenie, co w sumie doprowadzić może do konkluzji, że Bellator nie jest dla Viacomu tak ważny, jak mogłoby się wydawać z wielu wypowiedzi. Ergo, Viacom nie będzie miał problemów z uśmierceniem Bellatora, jeśli będzie działo się źle.
    Prowadzę bloga o MMA

  9. Mihauki

    wybierają reprezentatywną grupę społeczeństwa, w wybranej próbie (np. 5000 rodzin) instalują mierniki,

    Dzięki za wyjaśnienia, ale dla mnie takie wyniki nie odzwierciedlają całej rzeczywistości. Ciekawe ile w tej próbie było ludzi, którzy wiedzą co to jest mma. Pytanie jaka grupa komercyjna w tym badaniu miała największy wynik? Pewnie ludzie powyżej 60 lat.

    Nie chce mi się wierzyć, że między godz. 22-1 dziadek z babcią oglądali gale bellatora.

  10. No właśnie, mogli by podać jaka grupa wiekowa miała największą oglądalność.

    Trochę słabo to wygląda.

  11. Co do wyników 18-34 to bym się tak nie podniecał. Duża część tego targetu mieszka z rodzicami i dlatego wyniki mogą być nieco zaniżone. Wystarczy że komuś się nie będzie chciało przełączyć czegoś na mierniku i zostanie zarejestrowany jako 50-latek.

    Do tego sporo młodych ludzi ogląda MMA w mniej tradycyjny sposób…np. w necie bo telewizor zajęty albo w grupie znajomych przy piwku. Do tego 900 tyś jest tak małą liczbą jak na skalę USA, że margines błędu jest tu naprawdę spory.

    + gala odbyła się w czwartek, więc spadek oglądalności pod koniec jest jak najbardziej normalny, tym bardziej że ostatnia walka była jaka była 🙂

  12. + obstawiam że największa oglądalność była w grupie 12-18 jako że to jest główny target TNA 🙂

  13. A skąd ta informacja, że Bellator przynosi straty? Bo to dla mnie zaskakująca informacja jak na organizację która już istnieje parę lat. Nie wydaje mi się, żeby ktoś ciągnął niedochodowy biznes tyle czasu, choć może dali sobie ostatnią szansę przy okazji podpisania kontraktu z Spike TV. Szkoda by było gdyby ta organizacja upadła. Bo mimo, że Bellator ma gorszych zawodników niż UFC, to dzięki turniejom, mi się często lepiej ogląda gale Bellatora niż UFC. Przykładowo ostatnia gala Bellatora budziła dużo wiecej emocji dla mnie niż ostatnia gala UFC, choć wiem, że ta gala Bellatora była najlepiej obsadzona, a UFC ta jedna z najgorszych. Dodatkowo wg mnie jak ktoś średnio się interesuje MMA to mu obojętne jest czy walczą najlepsi zawodnicy świata czy zawodnicy drugiej kategorii. Ważne, żeby były ciekawe walki. I Bellator ma tą przewagę nad UFC, że dzięki turniejom wyłania się kandydat do walki o mistrzostwo i można powiedzieć, że najlepsi walczą pas. A w UFC dobiera się walki o mistrzostwo w dużym stopniu w oparciu o popularność danego zawodnika.

  14. w UFC dobiera się walki o mistrzostwo w dużym stopniu w oparciu o popularność danego zawodnika.

    np?

    A skąd ta informacja, że Bellator przynosi straty?

    a jak ma nie przynosić skoro ogląda go średnio 200 000 ludzi, na gali jest może ze 2000 a zawodnicy zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy $ za walkę ? 🙂

    Nigdy się nie zastanawiałem nad tym głębiej, ale teraz mi się nasuneło pytanie – jakim cudem ta organizacja w ogóle funkcjonuje?: ]

  15. A tak po za tym to dlaczego nic nie piszecie o pojedynku Mysiały z King Mo? W końcu Polak walczy z jednym z czołowych zawodników tej kategorii wagowej.

  16. Nie wiem jak dziala wasza logiczne myślenie skoro padaja stwierdzenia o emerytach oglądających Bellatora.
    Z informacji ,że główna grupa komercyjna to mężczyźni w wieku od 18-34, w liczbie 150 tys. można wywnioskować co najwyzej procentowy udział ich w całej liczbie widzów ( ok 15-18%).

    Są jeszcze przecież grupy wiekowe poniżej 18 lat ( będąc 14, 15 , 16 albo 17 latkiem przecież też można świadomie oglądać mma, mając pojęcie o tym sporcie), kobiety w wieku 18-34, mężczyźni i kobiety w przedziale 35-45 ( nie oni nie są jeszcze emerytami).

    Jestem ciekaw jak oglądalność będzie oplacalna dla SPIKE? 1,5 – 2 mln ?

  17. Jeśli przynosi straty i funkcjonuje tyle czasy to jedyne przypuszczenie które się nasuwa, że może jest finansowana z pieniędzy podatników;)
    A co do tego, że UFC wybiera zawodników patrząc na ich popularność, to odpowiedz jest prosta walka Diaza z GSP i walka JJ z Sonnenem. I ustawiając ręcznie pojedynki zawsze można danego zawodnika wypromować tak, że będzie miał same zwycięstwa. Dopierając mu zawodników którzy mu odpowiadają pod względem stylu. Bo jak wiadomo, to jeszcze nie ma dużo zawodników którzy są jak Jon Jones który niezależnie czy walczą zapaśnikiem, parterowcem, czy stójkowiczem to sobie dadzą radę.

  18. Wynik 1,2 mln i 938 tys. średniej daje i tak jeden z najbardziej oglądanych programów Spike i niemal na pewno przebija to co leciało poprzednio o tej godzinie. Jeśli utrzymają taki poziom, co jak wyjaśnil Wojsław nie jest ani łatwe ani pewne, to Spike będzie zadowolony.

  19. – Bellator organizuja gale w kasynach i teatrach, gdzie przychodzi po 2 tys. kibiców

    – oglądalność na poziomie 200 tys. raczej nie dostarczała im hojnych sponsorów

    – zawodnicy są przepłacani i zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy $

    Jak ta organizacja jeszcze funkcjonuje?

  20. To są tylko liczby (w kwestii niby wieku oglądających). Nikt z piszących o tym nie dałby sobie nawet ręki uciąć za to, że te liczby są zbliżone do faktycznych. Nie wiedzą kto siedzi przed TV, chyba, że mają nie tylko miernik, ale i kamerę i etat dla kogoś na to by obserwować dany lokal 😉

    Swoją drogą, ciekawe ile żywych ludzi obejrzało tą galę. Wliczając stream, torrenty…Czyli ilu było zainteresowanych tym wydarzeniem. To były realny wynik popularności, choć oczywiście im chodzi o to ile zasiądzie przed TV lub później wykupi PPV 😉

    Swoją drogą PPV nabyć chyba może osoba dorosła? Jestem jednak pewien, że wielu 10-18 lat też siedzi przed TV przy gali czy to KSW czy UFC 😉 Darowałbym sobie szacowanie, zwłaszcza jeśli chodzi o płci, wiek, bo można zostać wywiezionym w pole.

    Jakby wyszło, że 60% kobiet oglądało Bellatora to by w to uwierzyli?Może większość mężczyzn się zgrupowała i wspólnie ogląda? Może oglądają w necie, a to gospodynie domowe nie wiedzą jak i gdzie, więc włączyły odbiornik. To wszystko tylko przekłamuje fakty, ale jak ktoś chce w to wierzyć to droga wolna 🙂

  21. Tak wiem, że podawaliście informację o walce Mysiały z King Mo, ale chodziło mi o jakieś przypomnienie o tej walce, w ramach jakieś analizy czy przedstawienia sylwetki Mysiały. Bo aż myślałem, że jednak odwołali tą walkę. Bo kiedy ostatnio jakiś Polak walczył z takiej klasy rywalem i o takim nazwisku ( nie wliczając KSW, bo tam już raczej walczą zawodnicy bez większych aspiracji sportowych)

  22. – Bellator organizuja gale w kasynach i teatrach, gdzie przychodzi po 2 tys. kibiców
    – oglądalność na poziomie 200 tys. raczej nie dostarczała im hojnych sponsorów
    – zawodnicy są przepłacani i zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy $

    Myślę, że jak galę organizują w kasynie to właściciele kasyna płacą im za przyciągnięcie potencjalnych klientów.
    Co do TV ,jeśli kontrakt był podpisany na daną liczbę gal to Bellator zarobił swoje, a to stacja telewizyjna mogła stracić przez to.

  23. Są jeszcze przecież grupy wiekowe poniżej 18 lat ( będąc 14, 15 , 16 albo 17 latkiem przecież też można świadomie oglądać mma, mając pojęcie o tym sporcie)

    Gala w czwartek, a główna karta rozpoczyna się o 22 i trwa do 1 w nocy więc zakładam, że grupa wiekowa poniżej 18 lat nie wykręca dużej oglądalności. Chyba, że Spike TV gwarantuje im w piątek dzień wolny od szkoły.

  24. Grupa <18 z założenia nie ma własnych środków finansowych więc dla większości reklamodawców (poza np. producentami zabawek, którzy jednak nie reklamują się na Bellatorze) nie jest istotna.

  25. Bawi mnie jak nagle niektórzy użytkownicy podważają ratingi Nielsena, w opraciu o którego wszyscy reklamodawcy w USA decydują o zakupie reklam, a telewizje decyduje, które programu zdjąc z anteny.

    Cóż, to kolejny przypadek kiedy użytkownicy cohones więdzą po prostu lepiej..

  26. A powinna być najbardziej, bo w większości wypadków kasa rodziców idzie w sporym stopniu na swe pociechy, a nie ich samych 😉

    Z resztą ilu już 15-18letnich ludzi dorabia 🙂

    Bravo Sport mogłoby się reklamować 😉

    Venom, jeśli o mnie chodzi to sama ilość łączna mnie nie dziwi, ale twierdzenie w jakim wieku kto jest, bez atrybutów szpiegowskich w danych lokalach prywatnych bądź i nie śmiem podważyć 😉 Nie mówię jak jest, ale mówię, że to raczej dodatek do informacji niż jakiś sensownie przyrządzony fakt.

    No i fakt, że tylko garstka 18-34 mężczyzn oglądała tą galę? Może to po prostu ten wiek, że jeszcze można się z kumplami zebrać i obejrzeć wspólnie 😉 I wówczas, żeby policzyć to jako 5 mężczyzn w wieku 18-34 musieliby mieć to o czym pisałem wyżej 😉 Chyba, że mają jakieś inne, niewspomniane metody do mierzenia tego typu rzeczy. Ankieta jakaś dla każdego odpalającego transmisję, z paroma pytaniami itp.

    Może nie rozumiem, ale póki co dla mnie to niezbyt logiczne wyliczanie, ale zawsze jakoś miałem kiepskie zdanie o wszelakich sondażach, bo mimo, że stara się być szerokopatrzącym można się grubo pomylić w badaniach, z różnych względów.

    Tak czy siak, niech Spike i Bellator będą zadowoleni, bo to sprzyja rozwojowi organizacji, a nie jej upadkowi. Kluczowa sprawa tych przenosin itp.

  27. Dorabia, żeby mieć na pizze i alko. Ta grupa wiekowa nie jest grupą docelowa dla reklamodawców, ponieważ nie ma zdolności finansowej oraz jest niezwykle chimeryczna. Wystarczy spojrzeć na rynek Polski, gdzie nagle w sposób negatywny objawiła się "kibicowska grupa gimnazjalna", aby wyrazić swoją dezaprobatę gdy KSW ogłosił PPV.

  28. Born2kill poczytaj sobie w internecie o ratingach Nielsena, to pozwoli ci zrozumieć ich działanie.

    Celowo informacja o grupie 18-34 została podana w odniesieniu do UFC, którego wyniki były mierzone tą samą metodą.

  29. Dobra, nie wnikam, nie znam się, choć o badaniach opinii miałem sporo w szkołach. Nigdy im nie uwierzę w pełni 😀 Zwłaszcza jak niektóre głosowania są prowadzone i kto faktycznie wypełnia różnego rodzaju ankiety niby tematyczne 😉

  30. Nie widzę podstaw, aby nie ufać podanym wynikom. Na marginesie, wydaje mi się, że niektórych przysłoniła niechęć do KSW i nie są w stanie uznać faktu, że Polska organizacja wykręca lepszą oglądalność niż jej "konkurenci" zza oceanu. Przyczyną tego stanu rzeczy jest wiele składowych, choćby nawet nieurodzaj ramówek w polskich stacjach, częstotliwość organizacji i transmisji gal, póki co brak rozpoznawalnej konkurencji, celebrycki zaciąg i inne…

  31. Ja tam myslę,że wyjątkowa duża ilość widzów na TNA pojawiła sie właśnie dlatego, że potem w ramówce leciał Bellator. Yes!

  32. Ciekawe czemu Bellator od zawsze robi swoje gale w kasynach. Nie jestem pewny ale kasyno pomieści ok.2tysiące ludzi, może troche więcej. Nie wiem gdzie tu sens gdzie logika. Może mają taki sposób na siebie aby wyróżniać się od innych organizacja. Nie mam pojęcia. Mają Spike TV niech ruszą do przodu. Kiszenie się w tych kasynach nie spełnia chyba oczekiwań rebneya. Jak tak dalej pójdzie to nawet Viacom ich nie uratuje i po roku, może dwóch bellator zamknie interes jak strikeforce.

  33. Kasyna płacą im ryczałtową kwotę a później same zabierają wpływy z biletów.

  34. @up
    Czyli to lepiej dla bellatora czy dla kasyna bo sie tym nie interesuje i nie za bardzo orientuje w tym temacie?

    tzn czy lepiej finansowo bellatorowi organizować gale w kasynie czy kasynu ze względu na hajs jaki ściągna z biletów?

  35. Zależy od kasyna ale musisz pamiętać, że dla kasyna liczy się nie tylko sprzedaż biletów ale mają nadzieję, że ci co przyjdą na galę wydadzą również nieco przy stole do ruletki czy blackjacka.

    Nie mam pojęcia jak kasyna na tym wychodzą ale biorąc pod uwagę cotygodniowy format Bellatora ciężko byłoby im regularnie robić gale w innych lokalizacjach (a próbowali już teatrów, centrów handlowych etc.) i przyciągać na nie zadowalającą liczbę ludzi. Ten inauguracyjny odcinek, co ważnie nie był w kasynie tylko zwykłej hali widowiskowo-sportowej przyciągnął 2,570 płacących widzów plus 2,000, którym bilety rozdano. 

  36. Ja pier… 2,5 tys ludzi na gali Bellator tak mało, a nawet bardzo malutko, a przecież to jest najlepsza federacja na świecie zaraz po UFC. Pamiętam jak wybrałem się rok temu do Kołobrzegu gdy wygrałem bilet na mmarocks na pierwszą galę Extreme Fighting Sports na moje oko w hali było 1,5 do 2 tys ludzi na tej gali także niewiele EFS brakuje do Bellator 🙂

  37. Born2kill zapewniam Cie ze nad badaniami telemetrycznymi i ogólnie estymacją (czyli uogólnianiem wyników z próby na całą populację) siedzą tabuny statystyków, którzy znają się na swojej robocie. No ale niektorzy nie wierzą też w teorię ewolucji więc co ja się dziwię

  38. W USA nie ma na pewno takiego glodu MMA jak w Polsce, chyba bliżej im do przesytu niż głodu. Poza tym oni mają masę innych rozrywek na najwyższym światowym poziomie w swoich dyscyplinach, do tego czwartek to czwartek.

  39. Wszelkie badania wykazują że w USA czwartek jest lepszy niż piątek 🙂

  40. orientuje się ktoś może w jaki sposób da się zmierzyć , te „grupy komercyjne” w tym przypadku mężczyzn 18-34 ?? na jakiej podstawie można takie rzeczy w ogóle zmierzyć

  41. W bardzo prosty sposób. Każda osoba w domu, który ma urządzenie Nielsena ma swój unikalny kod do pilota.

    Aha i kaczka oczywiście nie masz racji jeśli chodzi o wynik oglądalności TNA. 1,8 mln widzów wynikało z dość dużego wydarzenia, które kończyło czwartkową emisję Impact.

  42. Dzięki za odpowiedz,słyszałem kiedyś o tym urządzeniu był nawet odcinek Family Guy’a poświęcony temu tematowi 🙂

  43. Wszelkie badania wykazują że w USA czwartek jest lepszy niż piątek

    Poważnie? Że niby w piątek wszyscy chleją w klubach czy co?

  44. Aha i kaczka oczywiście nie masz racji jeśli chodzi o wynik oglądalności TNA.

     

    Wiem Smile

    Liczę, że oglądalność będzie rosła. Od dawna kibicuje tej organizacji. 

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.