Jan Błachowicz, który niedawno wywalczył tytuł mistrza UFC wagi półciężkiej, dołączył tym samym do Joanny Jędrzejczyk, która w roku 2015 jako pierwsza zawodniczka z Polski zdobyła pas amerykańskiej organizacji. Osiągnięcie sportowego szczytu w swojej kategorii wagowej spowodowało również prawdziwą medialną nawałnicę wokół osoby Jana Błachowicza. Tylko we wrześniu nazwisko Polaka pojawiło się w 1700 publikacjach (nie wliczając w to materiałów publikowanych w mediach branżowych).

Gdy w roku 2015 Joanna Jędrzejczyk osiągnęła swój sportowy szczyt, o jej sukcesie napisano 460 razy. W porównaniu więc z dzisiejszym wynikiem Błachowicza liczba ta wydaje się być niska. Aby jednak móc skonfrontować oba te wyniki należy ustawić je w odpowiednim kontekście. Na rok przed mistrzowską walką Jędrzejczyk, UFC jako marka w Polsce była słabo znana i nie wzbudzała większego zainteresowania mediów, poza branżowymi. W roku 2014 UFC pojawiło się tylko w 1900 publikacjach. Rok później, gdy Joanna zdobyła tytuł było to już 6100 materiałów. Warto też przypomnieć sobie, jak wiele pracy Jędrzejczyk włożyła nie tylko w swój medialny rozwój, ale też rozwój rozpoznawalności marki UFC w Polsce. To właśnie dzięki Joannie Jędrzejczyk UFC zaczęło pojawić się w coraz większej liczbie, coraz ważniejszych mediów. To ona w plebiscycie na Sportowca Roku „Przeglądu Sportowego” zajęła siódme miejsce za rok 2015 i dwunaste rok później. I to ona włożyła ogrom pracy w odczarowywanie w społecznym odbiorze tego, jak postrzega się MMA, szczególnie przez pryzmat walczących kobiet.

UFC jako marka umacniała się w Polsce wraz z rosnącą popularnością Jędrzejczyk. Dobrze widać to również na liczbach publikacji z ostatnich lat o marce i o Jędrzejczyk :

  • Rok 2013  – UFC 2000 publikacji, Joanna Jędrzejczyk 265
  • Rok 2014 – UFC 1900 publikacji, Joanna Jędrzejczyk 425
  • Rok 2015 – UFC 6100 publikacji, Joanna Jędrzejczyk 3104
  • Rok 2016 – UFC 8000 publikacji, Joanna Jędrzejczyk  4239
  • Rok 2017 – UFC 12 600 publikacji, Joanna Jędrzejczyk 6162
  • Rok 2018 – UFC 11 500 publikacji, Joanna Jędrzejczyk 3395
  • Rok 2019 – UFC 9200 publikacji, Joanna Jędrzejczyk  2151

Po największych sukcesach Joanny Jędrzejczyk w jej sportowym życiu przyszedł czas na utratę pasa i pierwsze przegrane w UFC. To też sprawiło, że media w nieco mniejszym stopniu interesowały się Joanną. To co jednak zbudowała swoją postawą przez lata medialnej pracy, procentowało dalej i sprawiło, że UFC na stałe wpłynęło do medialnego głównego nurtu.

Patrząc na rozwój medialnej drogi UFC w Polsce, warto też porównać, jak bardzo dziennikarze interesowali się na przestrzeni lat postaciami obojga naszych mistrzów UFC. Zarówno bowiem Joanna Jędrzejczyk, jak i Jan Błachowicz weszli do amerykańskiej organizacji w roku 2014. Wcześniej jednak to Błachowicz był medialnie większą postacią, ze względu na swoje występy w KSW. Na przestrzeni lat wszystko jednak się zmieniło, a dziś Błachowicz i Jędrzejczyk wspólnie królują wśród najbardziej medialnych postaci organizacji UFC w Polsce.

Dane za 2020 rok obejmują okres od 1 stycznia do 15 października

Badanie opracowane na podstawie danych zebranych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów z najważniejszych mediów regionalnych i ogólnopolskich. Analiza nie obejmuje branżowych portali internetowych piszących tylko o MMA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.