media

Podsumowując rok 2014 w mediach, napisałem, że w stosunku do roku 2013 nastąpiła pewnego rodzaju stagnacja. W praktyce dopiero w grudniu udało się przebić wynik z poprzednich 12 miesięcy. Tym razem rok w mediach różnił się zdecydowanie od poprzedniego i w znaczącym stopniu zwiększyła się liczba informacji, w których mówiono o mieszanych sztukach walki. Zeszłoroczny wzrost o 9,5% nijak się ma bowiem do blisko 31% wzrostu w roku 2015, który dał ponad 7 tysięcy informacji więcej. Łącznie w roku 2015 pojawiło się 23 819 materiałów (16 559 w roku 2014), w których mówiono o MMA.

W związku z wieloma ciekawymi tematami, o których warto napisać w kontekście roku 2015, medialne podsumowanie zostanie podzielony na części. Pierwsza z nich dotyczy źródeł, w których MMA się pojawiało.

Struktura mediów, w których mówiono o MMA, pozostała niezmienna, jednak w całym torcie internet powrócił do poziomu z roku 2013, generując 77% wszystkich informacji, natomiast prasa i RTV spadły o dwa punkty, uzyskując odpowiednio 12% i 11%. W praktyce w każdym medium MMA zanotowało wzrost liczby informacji.

Wśród najaktywniejszych źródeł piszących o MMA w internecie na pozycji lidera pozostał serwis Sportowefakty.wp.pl, który również w zeszłym roku był na pierwszym miejscu. Kolejne lokaty zajęły odpowiednio: Eurosport.onet.pl, Polsatsport.pl, Sport.se.pl, Sport.wp.pl i Polskatimes.pl.

W prasie palmę pierwszeństwa ponownie dzierżył „Super Express”. Co jednak ważne, na drugim miejscu znalazł się „Przegląd Sportowy”, a dalej „Express Ilustrowany”, „Gazeta Olsztyńska” i „Polska – Głos Wielkopolski”.

W RTV pierwsze trzy miejsca zajęły oczywiście kanały Polsatu: Polsat News, Polsat Sport News i Polsat. Następna była Superstacja, a po niej lokalna telewizja z Wielkopolski WTK i Radio ESKA Olsztyn. Przy okazji RTV warto jednak napisać jeszcze, że MMA na stałe zagościło już w takich stacjach jak Polskie Radio Program 4, Polskie Radio Program 3 czy Radio TOK FM. Również coraz częściej można usłyszeć o mieszanych sztukach walki w RMF FM i TVN24.

Pisząc o mediach w kontekście MMA, nie można zapomnieć o Joannie Jędrzejczyk, której wkład w medialne budowanie wizerunku dyscypliny w ubiegłym roku był ogromny. Pomijając takie tytuły prasowe jak „Przegląd Sportowy”, „Fakt” czy „Super Experess”, które już od dawna piszą o MMA, Joanna Jędrzejczyk pojawiła się w innych gazetach i czasopismach: „Shape”, „Rzeczpospolita”, „Do Rzeczy”, „Wysokie Obcasy” czy „Gala Men”. Wzbudziła zatem zainteresowanie u dziennikarzy, którzy do tej pory unikali MMA. Co jednak ważne, również telewizja bardzo interesowała się Joanną Jędrzejczyk. Występ w programie Kuby Wojewódzkiego, „Pytaniu na śniadanie”, czy „Dzień dobry TVN”, to jedynie część telewizyjnych programów, w których mistrzyni się pojawiła. O jej sukcesach informowano również w wiadomościach TVN24 i Teleexpressie w TVP1, a każda kolejna walka i kolejne zwycięstwo zwiększały zainteresowanie mistrzynią.

Podsumowując można zatem napisać, że rok 2015 w mediach dla polskiego MMA był przełomowy, ponieważ coraz więcej redakcji otworzyło się na ten sport i z ciekawością zaczęło tworzyć o nim materiały. Dodatkowo pojawienie się Joanny Jędrzejczyk w corocznym plebiscycie „Przeglądu Sportowego” i TVP na 10 Najlepszych Sportowców Polski spowodowało symboliczne przypieczętowanie wizerunku mieszanych sztuk walki jako prawdziwej dyscypliny sportu.

Badanie opracowane na podstawie danych zebranych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. W analizie nie uwzględniono branżowych portali internetowych piszących tylko o MMA.

3 KOMENTARZE

  1. Warto dodać, że Aśka zajęła 7 miejsce w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”, pierwsze wśród sportów walki.

  2. Bartass89

    Warto dodać, że Aśka zajęła 7 miejsce w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”, pierwsze wśród sportów walki.

    Tak, ale o tym będę mógł napisać dopiero za rok, bo to już było w 2016 😉

  3. Jacek Łosak

    Tak, ale o tym będę mógł napisać dopiero za rok, bo to już było w 2016 😉

    Ale za rok 2015, tylko ceremonia rozdania w 2016, no ale.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.