MMA_2014_POST

Początek roku 2014 nie zapowiadał niczego dobrego w zakresie liczby medialnych informacji dotyczących mieszanych sztuk walki w Polsce. Z miesiąca na miesiąc pojawiało się mniej materiałów niż w roku 2013. W praktyce dopiero w grudniu udało się przebić wynik z poprzednich 12 miesięcy. Ostatecznie, pomimo 9,5% wzrostu liczby informacji w stosunku do roku 2013 można powiedzieć, że w tym zakresie nastąpiła pewna stagnacja, co nie oznacza, że nie pojawiło się kilka ciekawych i ważnych zmian.

Struktura mediów, w których pojawiało się MMA pozostała niezmienna, jednak w całym torcie internet nieco stracił, bo spadł z 77 do 73%, natomiast prasa (14%) i rtv (13%) w praktyce się zrównały. Największy wzrost MMA zanotowało w radiu i telewizji, co faktycznie oznacza większy poziom dotarcia do odbiorców i duży plus w zakresie informowania o mieszanych sztukach walki.

Zmiany nastąpiły również w aktywności źródeł piszących o MMA. W poprzednim roku w sieci królem był Onet.pl, tym razem jednak musiał oddać zdecydowanie palmę pierwszeństwa portalowi Sportowefakty.pl. W prasie liderem pozostał „Super Express”, natomiast w RTV – stacje Polsatu, które w tym roku zdecydowanie zwiększyły liczbę nadawanych informacji o wszechstylowej walce wręcz. Warto również zauważyć, że MMA pojawia się coraz częściej w takich stacjach jak Program 3 Polskiego Radia, czy Tok Fm.

Najbardziej medialnymi miesiącami okazały się maj, październik i grudzień, w których odbyły się gale: KSW 27 Cage Time, KSW 28 Fighters’ Den i KSW 29 Reload. Oczywiście 26 gala KSW również medialnie była udana. W tym roku zabrakło jednak wydarzenia na miarę MMA Attack, które podbiłoby wynik w innym miesiącu. Rekordowe okazało się oczywiście KSW w Krakowie, które było najbardziej medialną galą organizacji.

Tradycyjnie w ponad połowie informacji z mediów pojawiła się marka KSW, która w 2014 uzyskała ponad 12% wzrostu w tym zakresie. Na drugim miejscu znalazło się UFC, które pomimo zakontraktowania wielu polskich zawodników zanotowało drobny spadek. Po zniknięciu z rynku MMA Attack, to PLMMA trafiło na pozycję trzecią, notując wzrost liczby informacji z 500 do blisko 800. Po upadku PROMMAC, to FEN zaczął gonić liderów i zapewne z pomocą Polsatu w 2015 roku może trafić na podium.

tabela

Bardzo ciekawe zmiany nastąpiły w tym roku wśród informacji dotyczących zawodników. Jeszcze w połowie grudnia to Mamed Chalidow po raz pierwszy w historii przegonił Mariusza Pudzianowskiego pod względem liczby informacji, jednak do końca roku „Pudzianowi” udało się odrobić stratę i nieznacznie wygrać. Warto jednak zauważyć, że Mamed Chalidow zanotował w tym roku wzrost liczby informacji, natomiast Mariusz Pudzianowski stracił. Trzecie miejsce, podobnie jak rok temu, zajął Paweł Nastula. Kolejnym zawodnikiem w zestawieniu, który nie zmienił pozycji okazał się Michał Materla. Na miejscu piątym pojawił się Borys Mańkowski, który awansował aż z pozycji trzynastej. Kolejne miejsce, bez zmian, zajął Karol Bedorf. Natomiast na pozycję siódmą z czternastej wskoczył Marcin Różalski. Mateusz Gamrot awansował na miejsce ósme z dziesiątego. Karolina Kowalkiewicz zanotowała spory spadek z miejsca piątego na dziewiąte. Pierwszą dziesiątkę zamknął natomiast Aslambek Saidov, który w poprzedni zestawieniu był na miejscu ósmym. Poza dziesiątką znaleźli się np: Tomasz Drwal (545 informacji), Rafał Moks (519), Anzor Azhiev (441), Joanna Jędrzejczyk (425), Jan Błachowicz ( 409), Piotr Hallmann (236) i Damian Grabowski (146).

Tegoroczne zestawienie zawodników pokazuje, jak dużo traci się medialnie na walkach poza KSW. Widać to świetnie na przykładzie Karoliny Kowalkiewicz oraz Jana Błachowicza, którzy zanotowali spory spadek w tym roku. Dodatkowo widać również, jak dalece walki w UFC medialnie odstają od tych prowadzonych w klatce KSW. Przykład Damiana Grabowskiego, który w 2013 roku osiągnął wynik ponad 500 informacji, pokazuje również, że bez dużej gali (MMA Attack 3 w 2013 roku), niełatwo zyskać zainteresowanie mediów.

Podsumowując rok 2013, napisałem, że „KSW jest dominatorem polskiego rynku i że warto obserwować, jak wszystko się rozwinie w 2014 roku, gdy UFC zawita do Polski. Palma pierwszeństwa zapewne nie zostanie oddana, pytanie jednak, czy PLMMA wykorzysta drzemiący w nim potencjał, w jakim stopniu UFC zaangażuje się w promocję swojej marki i czy MMA Attack zdoła powrócić z zaświatów?” Podsumowując rok 2014 można zatem spokojnie powiedzieć, że MMA Attack nie zdołało powrócić z zaświatów i nic nie jest aktualnie w stanie zagrozić dominującej pozycji KSW. PLMMA chodź zanotowała wzrost, nie wykorzystała swojego potencjału, a w tym roku istnieje duże prawdopodobieństwo, że Fight Exclusive Night przegoni Ligę. Na UFC w Polsce nadal czekamy, a gdy już się u nas pojawi, będziemy mogli sprawdzić, w jaki sposób będzie próbowało wypromować swoją markę i czy KSW w tym samym czasie nie nasili przekazywanie mediom informacji związanych ze swoimi kolejnymi galami. Pytań zatem na kolejny rok jest wiele, ważne jednak, żeby pisało się o mieszanych sztukach walki jak najwięcej, w jak najbardziej pozytywnym kontekście.

Badanie opracowane na podstawie danych zebranych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów z około: 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej, 3500 źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. W analizie nie uwzględniono branżowych portali internetowych piszących tylko o MMA.

8 KOMENTARZE

  1. trzeba dodać Aslambeka S. do Aslambeka Saidova wtedy będzie pierwszy.

  2. Fresh

    MMA pojawia się w tok.fm – serio ?

    Mnie cieszy to, ze pojawia się w takich mediach. W tym roku w trójce słyszałem dwa obszerne wywiady/reportaże z Jankiem i Joasią – zostali przedstawienie w naprawdę pozytywnym świetle. No i koncentrują się na tych najbardziej ambitnych zawodnikach, którzy walczą a najwyższe cele.

  3. krzychu88

    Mnie cieszy to, ze pojawia się w takich mediach.

    mnie też cieszy, jestem po prostu zdziwiony, często słuchałem tok fm w drodze do pracy, ze dwa serwisy sportowe zawsze się przewinęły i nigdy nie słyszałem wiadomości z mma

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.