Informacja prasowa

Po gali KSW 86, która odbyła się 16 września 2023 roku we Wrocławiu, wpłynął protest złożony przez sztab Sebastiana Przybysza w sprawie zakończenia walki wieczoru gali KSW 86 z Jakubem Wikłaczem.

W odpowiedzi na złożony protest sędzia główny organizacji KSW, Tomasz Bronder, powołał międzynarodową komisję sędziowską. W skład komisji oprócz sędziego głównego Tomasza Brondera weszli: Łukasz Bosacki (Polska) oraz Anders Ohlsson (Szwecja), którzy przeanalizowali dostępny materiał dotyczący zakończenia wspomnianej walki i orzekali następująco:

Tomasz Bronder

W odpowiedzi na protest należy wyjaśnić, czym jest faul intencjonalny, a czym nieintencjonalny.

Pozycja parterowa, w której znajdował się Przybysz, jest bezsporna, sama technika również została uznana przez Marca Goddarda jako nielegalna. Kwestią sporną jest interpretacja przez sędziego, czy był to faul zadany z rozmysłem, czy też kopnięcie trafiło w głowę przypadkowo. Według Marca Goddarda Sebastian Przybysz inicjował wstawanie, znajdował się w ruchu, w związku z czym kopnięcie miało trafić, gdy Przybysz będzie już znajdował się w stójce, jak również mogło trafić w inną, dozwoloną przepisami część ciała. To było też powodem uznania faulu za nieintencjonalny oraz braku dyskwalifikacji Wikłacza.

W regulaminie kilka razy widnieje zdanie: „według oceny sędziego”, co jest w tym przypadku kluczowe. Nie ma bowiem w regulaminie zapisanej definicji faulu umyślnego. Podobnie jak nie ma zapisu, ile razy sędzia powinien ostrzec zawodnika będącego blisko skończenia przed czasem, zanim przerwie pojedynek, ani ile dodatkowych ciosów musi otrzymać zawodnik po nokdaunie, żeby przerwać walkę.

Istnieje też pewna zasada stosowana przez sędziów dotycząca np. uderzeń w tył głowy. Jeśli zawodnik jest w pozycji statycznej (żółw, garda czy np. w docisku do siatki ) i jest trafiony w tył głowy, zakładamy, że przeciwnik wiedział, gdzie jest cel i tam właśnie chciał trafić. W przypadku, gdy zawodnik rusza głową i zostaje trafiony w tył głowy, zakładamy, że trafienie było po części wynikiem ruchu głowy i wtedy taki faul uznajemy za nieumyślny. Analogicznie przy wejściu w nogi na nisko i kopnięciu kontrującym kolanem, gdy kolano wyprowadzone zostało w momencie, gdy atakujący był w pozycji stójkowej, ale doszło do głowy, gdy co najmniej jedno kolano było na macie.

W proteście jest mowa o pozycji statycznej Przybysza. Na pewno nie możemy mówić o takiej pozycji, a wyciągnięta do przodu ręka jest wręcz podręcznikowym przykładem wstawania pod siatką (ona też przyjęła później część impetu kopnięcia).

I tutaj dochodzimy do zdania „według oceny sędziego”. Czy ten ruch był na tyle istotny, że mógł zdecydować o celnym kopnięciu na głowę, czy też nie? Zdaniem sędziego Marca Goddarda tak.

Sędzia w klatce nie jest nieomylny. Mamy VAR, który może zmienić wcześniejszą decyzję sędziego jeszcze w trakcie walki lub po jej zakończeniu. Jest instancja protestu, jeśli nie dotyczy błędu proceduralnego lub jak w przypadku walki Odzimkowski vs Quinn, gdzie sędzia pomylił się w ocenie pomimo skorzystania z VAR (uznał, że kolano było w bark, a nie głowę) i takie werdykty też były zmieniane.

W tym przypadku sędzia Marc Goddard uznał, że Przybysz rozpoczął wstawanie, Wikłacz wykonał kopnięcie, które w ferworze walki spowodowało faul. Dlatego decyzja sędziego powinna zostać podtrzymana, a wynik powinien zostać utrzymany jako remis.

Łukasz Bosacki

Po zapoznaniu się z protestem i materiałem wideo z walki wieczoru na gali KSW 86 stwierdzam, że nie ma podstaw do zmiany werdyktu z technicznej decyzji (jednogłośny remis) na dyskwalifikację.

W sytuacji faulu, po którym zawodnik faulowany nie może dalej walczyć (decyzja lekarska), to sędzia – który jest sędzią w klatce – ocenia, czy faul był intencjonalny, czy nieintencjonalny. Żaden inny sędzia, przedstawiciel komisji, supervisor, organizator, menadżer, trener itd. nie ma prawa do dokonania tej oceny (wiążącej i ostatecznej) za sędziego w klatce.

W takiej sytuacji sędzia w klatce jest arbitrem, który musi zdecydować. Marc Goddard, który był najbliżej tej sytuacji, stwierdził, że zadany faul nie był intencjonalny, a liczba ukończonych rund pozwoliła na zliczenie kart punktowych i zarządził zliczenie punktów i techniczną decyzję.

Po to organizacja wyznacza danych sędziów, aby orzekali w przydzielonych dla nich walkach. Nie jesteśmy w stanie odtworzyć sytuacji, która się wydarzyła w klatce oczami sędziego, dlatego musimy mu zaufać i nie możemy zmieniać werdyktu. Decyzja sędziego w klatce jest zawsze ostateczna, a decyzją tą jest zliczenie kart punktowych i jednogłośny remis.

Anders Ohlsson

Zgodnie z zasadami to sędzia ringowy decyduje, czy popełniony faul jest intencjonalny, czy nie. Tym samym nie widzę podstaw do uznania protestu.

Biorąc pod uwagę powyższe trzy opinie, komisja zdecydowała się odrzucić protest obozu Sebastiana Przybysza.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

46 komentarzy (poniżej pierwsze 30)

...wczytuję komentarze...

Avatar of jd0490
jd0490

UFC
Light Heavyweight

14,276 komentarzy 35,328 polubień
Avatar of Fresh
Fresh

UFC
Featherweight

8,712 komentarzy 6,982 polubień

A gdzie opinie tych 5 sędziów KSW, którzy ponoć twierdzą inaczej? :showdatass:

Odpowiedz polub

Avatar of jd0490
jd0490

UFC
Light Heavyweight

14,276 komentarzy 35,328 polubień

A gdzie opinie tych 5 sędziów KSW, którzy ponoć twierdzą inaczej? :showdatass:

:gdzie:

Odpowiedz 9 polubień

Avatar of Szaba
Szaba

Error Fighters Extreame

2,171 komentarzy 14,664 polubień

A gdzie opinie tych 5 sędziów KSW, którzy ponoć twierdzą inaczej? :showdatass:

:gdzie:

Odpowiedz 2 polubień

Avatar of PaulPGR
PaulPGR

UFC
Middleweight

11,825 komentarzy 48,132 polubień

A gdzie opinie tych 5 sędziów KSW, którzy ponoć twierdzą inaczej? :showdatass:

Te zebrał Ostaszewski, a to są oficjalne i skonsultowane z Martinem

Odpowiedz 7 polubień

R
Rulimajk

M-1 Global
Heavyweight

3,868 komentarzy 11,517 polubień

5 sędziów KSW dodać Goddarda to nie wszyscy? A tu 3 ma inne zdanie więc mamy nieoficjalnie i oficjalnie oceny sędziów?

Odpowiedz polub

Avatar of Dawid _Ozdoba-Legenda
Dawid _Ozdoba-Legenda

UFC
Strawweight

7,532 komentarzy 19,064 polubień

Bosacki pewnie jedno powiedział Arturowi prywatnie, ale podpisał się pod Bronderem.

Odpowiedz 7 polubień

Avatar of Patrosixxx
Patrosixxx

UFC
Bantamweight

8,398 komentarzy 16,785 polubień
Avatar of Siedem
Siedem

Vale Tudo
Open

21,538 komentarzy 56,498 polubień

Anders Ohlsson

Zgodnie z zasadami to sędzia ringowy decyduje, czy popełniony faul jest intencjonalny, czy nie. Tym samym nie widzę podstaw do uznania protestu

To były jego najłatwiej zarobione pieniądze w życiu

Odpowiedz 13 polubień

Avatar of tinc
tinc

UFC
Middleweight

11,267 komentarzy 32,739 polubień

Szkoda Seby, ten kop zabrał mnóstwo zdrowia, jeszcze kwestie mentalne.

Odpowiedz 4 polubień

Avatar of zielony666
zielony666

Vale Tudo
Open

22,038 komentarzy 92,480 polubień

Co tam Kelner opowiadał? Że KSW jest niezagrożone? I, że wyjście z Polski to jescze kilka lat przynajmniej :D

1695143383022.png

Odpowiedz 11 polubień

Avatar of Bandog88
Bandog88

Oplot Challenge
Lightweight

36 komentarzy 120 polubień

Jak to kiedyś powiedział Martin - frajerstwo dekady

Odpowiedz polub

Avatar of lemmy
lemmy

PRIDE FC
Lightweight

6,300 komentarzy 20,912 polubień

Bosacki pewnie jedno powiedział Arturowi prywatnie, ale podpisał się pod Bronderem.

Gdyby manager znał regulamin, nie składałby tego protestu. Ten werdykt komisji go ośmiesza.

Odpowiedz 7 polubień

Avatar of Raven
Raven

PRIDE FC
Middleweight

6,806 komentarzy 27,734 polubień

Najlepszy jest argument z ręką... Kop trafił w rękę, a więc kto udowodni, że Wikłacz chciał zajebać kujawiaka w łeb, a nie w łapę? Kurwa, Sebek w ostatniej chwili zobaczył laczka i odruchowo osłonił się ręką, a te kurwy pierdolą, że w sumie chuj wie, czy Wikłacz nie kopał w łapę, gdzie finalnie trafił:facepalm:
Wychodzi na to, że gdyby Przybysz przyjął buta na ryj jak mężczyzna, to można by było się zastanawiać nad intencjonalnością, a że zasłaniał się jak pizda, to nie ma tematu:matt:

Odpowiedz 17 polubień

Avatar of Baddream
Baddream

Bellator
Lightweight

4,244 komentarzy 7,711 polubień

Ale bez sensu, ksw jest straszne

Odpowiedz 1 Like

Avatar of Rumcajs
Rumcajs

Shark Fights
Featherweight

1,142 komentarzy 3,306 polubień

Ale tak po ludzku czy tam januszowemu patrząc, to wiadomo że był to nie intecjonalny faul, bo farbowany jak zajebał kopa na ryj to się nie cieszył, tylko odrazu płakał i obiecywał poprawę, taki konkubent stajl.

Odpowiedz 3 polubień

Avatar of Siedem
Siedem

Vale Tudo
Open

21,538 komentarzy 56,498 polubień

Gdyby manager znał regulamin, nie składałby tego protestu. Ten werdykt komisji go ośmiesza.

I tak i nie, furtka do osobistej interpretacji sędziego zawsze pozostawia możliwości, gdyby to był Richter to bym się nie zdziwił jakby zmienili na dyskwalifikację, nie ma co dyskutować, było minęło.

Odpowiedz polub

Avatar of Siedem
Siedem

Vale Tudo
Open

21,538 komentarzy 56,498 polubień

Ale tak po ludzku czy tam januszowemu patrząc, to wiadomo że był to nie intecjonalny faul, bo farbowany jak zajebał kopa na ryj to się nie cieszył, tylko odrazu płakał i obiecywał poprawę, taki konkubent stajl.

A jak ja kogoś odjebie z pistoletu i od razu zacznę płakać i przepraszać obiecując poprawę to nie pójdę do puchy, będzie remis? Co to kurwa za logika.
To był intencjonalny cios tylko nie był wyliczony na faul a na legalne kopnięcie.
Co z tego że nie chciał sfaulować kurwa to nie podstawówka że prze pani ja nie chciałem do chuja wafla.

Werdykt był do przewidzenia ale taka logika to mnie rozpierdala na łopatki.

Gdyby kurwa nie chciał to by nie oderwał stopy od maty, nie wyprowadził kopnięcia tylko ruszył co najwyżej z pięściami, poniosło go, a to już spada na bary zawodnika, przynajmniej powinno.

Odpowiedz 5 polubień

click to expand...
Avatar of Raven
Raven

PRIDE FC
Middleweight

6,806 komentarzy 27,734 polubień

Patrząc na tą wysokiej klasy argumentację i powtarzający się motyw przewodni, że tak na prawdę to tylko Goddard mógł właściwie ocenić tą sytuację (i gdzie tam im maluczkim podważać jego decyzję?), to to szanowne gremium, w kwestii umywania rąk, mogłoby wiele nauczyć nawet Poncjusza Piłata.
Obrzydliwe towarzystwo wzajemnej adoracji :matt:

Odpowiedz 7 polubień

Avatar of Risky
Risky

UFC
Middleweight

12,017 komentarzy 44,933 polubień

Bosacki pewnie jedno powiedział Arturowi prywatnie, ale podpisał się pod Bronderem.

To Ostaszewski ufundował bonusy pewnie do końca roku. 4 koła to fura pieniędzy.

Odpowiedz 7 polubień

Avatar of Rumcajs
Rumcajs

Shark Fights
Featherweight

1,142 komentarzy 3,306 polubień

A jak ja kogoś odjebie z pistoletu i od razu zacznę płakać i przepraszać obiecując poprawę to nie pójdę do puchy, będzie remis? Co to kurwa za logika.
To był intencjonalny cios tylko nie był wyliczony na faul a na legalne kopnięcie.
Co z tego że nie chciał sfaulować kurwa to nie podstawówka że prze pani ja nie chciałem do chuja wafla.

Werdykt był do przewidzenia ale taka logika to mnie rozpierdala na łopatki.

Gdyby kurwa nie chciał to by nie oderwał stopy od maty, nie wyprowadził kopnięcia tylko ruszył co najwyżej z pięściami, poniosło go, a to już spada na bary zawodnika, przynajmniej powinno.

Kolego przecież ironizuje, jak sama nazwa wskazuje faul to faul, tym bardziej taki ciężki zasługuje na DQ. Nawet gdyby faktycznie byłoby to nie intencjonalne i kopiący podjął ryzyko, że zanim kop sklei się z morda przeciwnika to ręką nie będzie już dotykać maty to się przeliczył i za taki hazard DQ. Nie wydaje mi się jednak żeby w głowie zawodnika w ciągu sekundy urodził się taki chytry plan i po prostu popełnił duży błąd w ferworze walki zasługujący na DQ.

Odpowiedz 1 Like

click to expand...
E
Esteban

Jungle Fight
Welterweight

309 komentarzy 742 polubień

Oni zdecydowali że nie będzie dyskwalifikacji bo Wiklacz sfaulował ale nie chciał. :brainoverload:
Takie coś jeszcze mogłoby przejsc gdyby Przybysz mógł kontynuować walkę, a nie jechać na sor.

Odpowiedz 2 polubień

Avatar of Myshon
Myshon

ONE FC
Super Heavyweight

2,640 komentarzy 13,035 polubień

taki konkubent stajl.

A kręgosłupy reszty to Haribo stajl

Odpowiedz polub

Avatar of respect
respect

UFC
Light Heavyweight

16,241 komentarzy 79,290 polubień

4600 za protest a od zawsze słyszeliśmy od Kawuldowskich, że nie ma sensu składać protestów bo to w chuj hajsu kosztuje a i tak nie da się wygrać jeżeli nie było błędów proceduralnych. W CHUJ HAJSU :juanlaugh:

Co do samego rozpatrzenia sprawy. Z tego co wiem to tu chyba jednak był błąd proceduralny bo w przepisach jest, że Goddard mógł za faul nieintencjonalny mógł odjąć maks 1 punkt a za intencjonalny 2. I to się mocno gryzie.

Odpowiedz 4 polubień

Avatar of lemmy
lemmy

PRIDE FC
Lightweight

6,300 komentarzy 20,912 polubień

To były jego najłatwiej zarobione pieniądze w życiu

Gość w kilku słowach zamknął temat. Procedura jest taka, że faul ocenia ringowy, tu nie ma się od czego odwoływać.

Odpowiedz 6 polubień

Avatar of Abe
Abe

Shark Fights
Heavyweight

1,365 komentarzy 4,113 polubień

Gdyby manager znał regulamin, nie składałby tego protestu. Ten werdykt komisji go ośmiesza.

Dlaczego?

Odpowiedz polub

Avatar of Risky
Risky

UFC
Middleweight

12,017 komentarzy 44,933 polubień

Czyli wszystko jasne. Zajebał nielegalnie kopa w ryj ale lekko. Teraz tylko czekać na kolejne oświadczenia, kopy na morde, wychowawcze liscie i następna filiżankę kawy od dyrektora artystycznego. W rodzimym kurwidolku MMA bez zmian.

Odpowiedz 9 polubień

Avatar of Risky
Risky

UFC
Middleweight

12,017 komentarzy 44,933 polubień

Gdyby manager znał regulamin, nie składałby tego protestu. Ten werdykt komisji go ośmiesza.

Panie mając takie logo to już nic nie jest straszne a tym bardziej ośmieszające.

Odpowiedz 1 Like

Avatar of Siedem
Siedem

Vale Tudo
Open

21,538 komentarzy 56,498 polubień

Gość w kilku słowach zamknął temat. Procedura jest taka, że faul ocenia ringowy, tu nie ma się od czego odwoływać.

Kwestia interpretacji intencji itp itd, magiczna furtka, już nie da się odtworzyć tej sytuacji j wstawić innego sędziego, może za 100 lat.

Odpowiedz polub