Po gali KSW 76, która odbyła się 12 listopada 2022 roku w Grodzisku Mazowieckim, wpłynął protest złożony przez sztab Toma Breese’a dotyczący zakończenia walki Anglika z Pawłem Pawlakiem i możliwości zakończenia pojedynku przez nielegalne uderzenia w tył głowy.

W odpowiedzi na złożony protest sędzia główny organizacji KSW, Tomasz Bronder, powołał międzynarodową komisję sędziowską, w skład której weszli sędziowie na co dzień pracujący między innymi na galach organizacji UFC, Bellator, Cage Warriors czy IMMAF. W skład komisji oprócz sędziego głównego Tomasza Brondera weszli: Rich Mitchell (Anglia) oraz Michael Bell (USA), którzy przeanalizowali wszystkie dostępne powtórki sekwencji kończącej walkę:

Rich Mitchell

W mojej ocenie z zapisu wideo oraz dostarczonych powtórek wynika, że wyprowadzony łokieć był ciosem legalnym. Pozostałe uderzenia sprawiają wrażenie takich, które również trafiają w dozwolone obszary na głowie, a część z nich jest zasłonięta. Po wielokrotnym obejrzeniu materiału wideo w spowolnieniu do 0,25x nie dostrzegam ciosu, który mógłby zostać uznany za nielegalny.

Bez klarownego dowodu na to, że któreś z uderzeń było nielegalne, nie można zmienić werdyktu. Sędzia klatkowy jest najbliżej zdarzenia i częściowo zasłania ujęcia z kamery, co uniemożliwia stwierdzenie, że uderzenia były nielegalne.

Michael Bell

Wygląda na to, że pierwszy łokieć mógł trafić w tył głowy. Drugi również mógł trafić w ten obszar, natomiast reszta uderzeń wygląda na legalne trafienia. Niemniej, trudno zadecydować o zmianie werdyktu pojedynku na tej podstawie. Wynik mógłby zostać zmieniony, gdyby nielegalne uderzenie poważnie zraniło trafionego zawodnika. Ten natomiast natychmiast zrywa się, gdy tylko walka zostaje przerwana, a zatem sprawia wrażenie zdolnego do kontynuowania pojedynku.

Tomasz Bronder

Po obejrzeniu zapisu video nie mogę jednoznacznie, bez żadnej wątpliwości, stwierdzić, czy pierwsze uderzenie łokciem trafiło w tył głowy zgodnie z definicją tej powierzchni w MMA. Jeśli nie jestem w 100% pewien faulu, nie mogę go ocenić jako faul. Podobnie sędzia w środku. Warty podkreślenia jest też fakt, że sędziowie na odprawie przed walką informują zawodnika, że tylko komenda stop przerywa walkę, a taka nie padła po pierwszych uderzeniach. Zawodnik, nawet jeśli uważa, że został sfaulowany i jest świadomy, powinien stosować się do zasady „broń się przez cały czas”. Tom był świadomy, o czym świadczy fakt, że zaraz po przerwaniu informował o – w jego ocenie – nielegalnym uderzeniu. Skoro sędzia nie dopatrzył się faulu i nie przerwał walki z tego powodu, Tom Breese nie wykazywał aktywnej obrony, nie reagował na komendy „broń się”, to sędzia nie miał innego wyjścia, jak zakończyć walkę i ogłosić zwycięzcą Pawła Pawlaka przez nokaut techniczny.

Biorąc pod uwagę powyższe trzy opnie, komisja zdecydowała utrzymać werdykt w pojedynku Paweł Pawlak kontra Tom Breese.

Podpisano:

Tomasz Bronder
Ritch Mitchel
Michael Bell

Sztuki walki od 2004 roku. Pierwsza gala MMA - 2007. Instruktor Sportu, czarny pas w nunchaku jutsu. Pasy w Kenpo Jiu Jitsu i Sandzie.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

18 komentarzy (poniżej pierwsze 30)

...wczytuję komentarze...

Don Pedro Dela Vega

BAMMA
Flyweight

746 komentarzy 2,412 polubień
MrRoshi

UFC
Light Heavyweight

15,452 komentarzy 42,370 polubień

Klątwa Brondera... raz daje, raz zabiera :damjan:

Odpowiedz 9 polubień

Patrosixxx

ONE FC
Welterweight

2,438 komentarzy 3,107 polubień
Bachen123

Jungle Fight
Middleweight

346 komentarzy 619 polubień

Co to za pokrętna logika? To trafił czy nie trafił? Teraz już można bić w potylicę, ale lekko? Jak dostanę kilka młotów, które mnie nie odłączą to spoko? A jak się złoże jak scyzoryk to wtedy mogę się ewentualnie odwołać?

Odpowiedz 4 polubień

Risky

BAMMA
Middleweight

968 komentarzy 2,580 polubień

Wyjebać go z cyrku. Co walka to protest. :juanlaugh:edit. Teraz mają kasy na bonusy pięć gal do przodu

Odpowiedz 5 polubień

messifc

KSW
Lightweight

5,185 komentarzy 9,045 polubień

W takich sytuacjach to federacja sama z własnej woli powinna badać sytuację, a nie czekać na protest zawodnika.

Odpowiedz 1 Like

Risky

BAMMA
Middleweight

968 komentarzy 2,580 polubień

W takich sytuacjach to federacja sama z własnej woli powinna badać sytuację, a nie czekać na protest zawodnika.

Wtedy nie ma wadium 5 koła

Odpowiedz 3 polubień

dssport

KSW
Heavyweight

5,955 komentarzy 5,650 polubień

Przecież chłop po tym pierwszym łokciu się złożył, całkowicie go odcięło

Odpowiedz 5 polubień

B.I.G Makumba

UFC
Bantamweight

8,213 komentarzy 12,730 polubień

brakowało opinii pewnego kangura

Odpowiedz polub

Mmayhem

Bellator
Middleweight

4,471 komentarzy 12,969 polubień
JaPA

Legacy FC
Featherweight

1,932 komentarzy 2,142 polubień

Bardzo dobra decyzja. Faulu nie było, można zamykać.

Odpowiedz polub

zoom

UFC
Lightweight

9,057 komentarzy 18,695 polubień
J.K

BAMMA
Heavyweight

1,035 komentarzy 2,307 polubień
respect

UFC
Middleweight

13,248 komentarzy 51,457 polubień

Wynik mógłby zostać zmieniony, gdyby nielegalne uderzenie poważnie zraniło trafionego zawodnika. Ten natomiast natychmiast zrywa się, gdy tylko walka zostaje przerwana, a zatem sprawia wrażenie zdolnego do kontynuowania pojedynku.

To na chuj sędzia przerywał? Wyłączając ten łokieć z rozgrywki to tam nic wielkiego Jakie #fucklogic

Odpowiedz polub

roki900

BAMMA
Heavyweight

1,022 komentarzy 2,337 polubień

Co to za pokrętna logika? To trafił czy nie trafił? Teraz już można bić w potylicę, ale lekko? Jak dostanę kilka młotów, które mnie nie odłączą to spoko? A jak się złoże jak scyzoryk to wtedy mogę się ewentualnie odwołać?

Można gdy sędzia klatkowy zasłania

Odpowiedz polub

spontan

ONE FC
Flyweight

2,208 komentarzy 2,100 polubień

Dla mnie to oni mogą się nawet gryźć

Odpowiedz 1 Like

Raven

M-1 Global
Lightweight

3,692 komentarzy 12,280 polubień

Michael Bell

Wygląda na to, że pierwszy łokieć mógł trafić w tył głowy. Drugi również mógł trafić w ten obszar, natomiast reszta uderzeń wygląda na legalne trafienia.

To jest kurwa hit. Czyli jakby mu Bryza zakurwił ze dwa kopy w jajca, ale później dojebał go już samymi prawilnymi weselniakami, to byłoby spoczko. Cyrk, to i cyrkowe zagrania, co tu się dziwić?:facepalm:

Przecież chłop po tym pierwszym łokciu się złożył, całkowicie go odcięło

Dokładnie. Wyglądał jakby mu wtyczkę wyciągnęli z kontaktu. Odcięło go po pierwszym łokciu w potylicę i to ewidentnie.

Odpowiedz 5 polubień

click to expand...
Janusz Sram

Legacy FC
Lightweight

1,990 komentarzy 2,482 polubień

Jak zawodnik uchyla głowę w parterze to często się trafia przez przypadek w tył głowy. I "przez przypadek" jest słowem kluczowym, bo cios jest celowany czysto, ale przeciwnik się obraca i nagle nadstawia tył głowy.

Odpowiedz 2 polubień

k
karian

Oplot Challenge
Middleweight

119 komentarzy 367 polubień

Co to za pokrętna logika? To trafił czy nie trafił? Teraz już można bić w potylicę, ale lekko? Jak dostanę kilka młotów, które mnie nie odłączą to spoko? A jak się złoże jak scyzoryk to wtedy mogę się ewentualnie odwołać?

To jest kurwa hit. Czyli jakby mu Bryza zakurwił ze dwa kopy w jajca, ale później dojebał go już samymi prawilnymi weselniakami, to byłoby spoczko. Cyrk, to i cyrkowe zagrania, co tu się dziwić?:facepalm:

Dla kumatych trenerów to tę opinię otworzyły puszkę pandory.

Można teraz nakurwiać przeciwnika w tył głowy, poprawić nokautującym prawym i wszystko będzie git. Protest nie przejdzie, bo nie znokautował go nielegalnym ciosem.

Dobre.

Odpowiedz 3 polubień

click to expand...