zffzffWydana w czerwcu 2014 roku na konsole obecnej generacji (PS 4 oraz XOne) przez Electronic Arts gra EA Sports UFC została przyjęta z umiarkowanym entuzjazmem. Średnia ocen z Metacritic wynosząca 70 nie przykleja grze łatki światowego hitu. Tuż po premierze tytuł zawierał sporo błędów (zabawne kompilacje do znalezienia na youtube) a i mechaniki związane z walką w parterze przyprawiały o zawrót głowy największych weteranów wirtualnego MMA. Co by jednak nie mówić, gra sukcesywnie usprawniana i wzbogacana przez twórców jest do dziś (poprawki, nowi zawodnicy dostępni za darmo) co też pozwoliło zyskać EA Sports UFC sporą grupę fanów.

Niemal po dwóch latach od wydania poprzedniczki, już 15 (Ameryka Północna) i 17 (reszta świata) marca gracze otrzymają możliwość zagłębienia się w drugą część EA UFC. Znamy już okładkę, datę premiery i kilka innych szczegółów choć sam gameplay nie zapowiada się w porównaniu do poprzednika rewolucyjnie. Dużego rozbudowania doczekała się lista dostępnych zawodników. Dzięki dodatkom już pierwsza część nie była pod tym względem biedna, jednak ponad 250 grywalnych postaci w drugiej części może robić wrażenie. Wśród zapowiedzianych zawodników znajduje się zdecydowana większość rozpoznawalnych fighterów, ale także Ci mniej znani lub z niewielkim dorobkiem w organizacji (jest np.: Alexandra Albu). Ponadto ogłoszono już dostępność Bruca Lee (był także w pierwszej części), CM Punka, Bassa Rutena i Kazushiego Sakuraby. Osoby które zamówią grę w przed sprzedaży otrzymają także „tajemniczego zawodnika” który nie został jeszcze ogłoszony, choć plotki na forum EA wskazują że może być to sam Mike Tyson. Co ciekawe, zapowiedziano również dostępność Sage Northcutta w późniejszym terminie jako postać DLC. Jeżeli o naszych rodaków chodzi – niestety póki co oficjalnie zapowiedziano tylko udział Joanny Jędrzejczyk, jednak przy tak szerokiej grupie zawodników jaką zapowiedziano możemy się spodziewać kolejnych Polaków w najnowszej produkcji EA.

Jeżeli o system walki chodzi – jak wspomniałem nie szykują się nam rewolucyjne zmiany jednak kilka potwierdzonych informacji wydaje się być ciekawych. Przede wszystkim zmienione mają być systemy kontrowania oraz walki w parterze (chociaż z tym samym systemem poddań). Twórcy gry potwierdzili zmodyfikowaną fizykę nokautów – co trzeba rozumieć jako kilka nowych możliwości. Będzie można niczym Barboza wykonać TKO za pomocą okopywania nogi, będzie można zamroczyć lub całkiem znokautować rywala upkickiem a dzięki nowej fizyce – według twórców – nokauty w stylu Fedor vs. Arlovski nie będą niczym dziwnym. Zmieniono też nieco poruszanie się po oktagonie i dodano poddania w stójce lub latające poddania. Brzmi nieźle. Co ciekawe zabraknie sposobu zakończenia walki poprzez przerwanie lekarskie.

Tryby gry które zostały już zapowiedziane lub oficjalnie potwierdzone nie odbiegają szczególnie od tego co widzieliśmy zarówno w poprzedniej jak i wcześniejszych odsłonach gier z serii UFC. Tryb kariery, tworzenia własnych wydarzeń (gal), swobodnej walki, tworzenia własnego zawodnika, tryb KO czy cała gama trybów sieciowych które znacznie wpływają na żywotność i miodność produkcji.

Pozostałe ciekawostki jakie warto wymienić – w grze znajdziemy nowe areny (02 i Saitama Super Arena), bardziej dopracowany tryb tworzenia zawodników, usprawnione wizualnie obrażenia (w tym krew zostająca na oktagonie przez całą galę itp.) zmienione zachowania kibiców czy ratingi poszczególnych ciosów kluczowych dla danego zawodnika, Herb Dean oraz Dan Miragliotta jako sędziowie itp. Technicznie gra śmigać ma w 1080p i 30 klatkach na sekundę. O wyrażenie opinii w sprawie oczekiwań co do drugiej części gry poprosiłem zaprzyjaźnionego z redakcją Szymona Szulca, autora materiału osadzonego w początkowej części tekstu:

UFC od EA było pierwszą grą MMA w którą grałem. O ile podobała mi się oprawa graficzna zwłaszcza wierne odwzorowanie zawodników i fun płynący z zabawy był spory niedosyt w kwestii technicznej. W grę grałem raczej casualowo od czasu do czasu.

Stójka:
– Ewidentne były ciosy trademarkowe (show time kicks, łokieć JBJ) ktore były dostępne także dla zawodników którzy raczej w realu by ich nie użyli. Licze na lepszą i poszerzoną bazę podstawowych technik. Prędkość zadawania ciosów zwłaszcza rękoma powinna być dynamiczniejsza. Spadek staminy zbyt spowalnia i osłabia uderzenia. Zwłaszcza odczuwalne jest to w 1 i w 2giej rundzie.
Parter:
– Generalnie system mi się nie podobał. Przyznaje że ciężko mi na ten moment powiedzieć jak można by było to zrobić lepiej ale przeciąganie zwykłych kierunków jest totalnie nie dynamiczne i sprawia wrażenie dodanego na siłe. Myślę że system powinien opierać się na podobnych założeniach czyli „przeciągania liny” ale w pełnych 360stopniach z płynnym wskaźnikiem lub drganiem pada wraz z możliwością zrobienia jakiś ruchów specjalnych powodujących przejścia/wyrwania. Sprawl powinien być dostępny jako ruch a nie jako animacja obrony. Blok i w ogóle płynniejesza walka w klinczu i sprowadzenia jest bardzo potrzebna. Ruch ćwierć koła na analogu aby sprowadzić przeciwnika w porównaniu z płynną walką w stójce jest zbyt prostym systemem.

Kreacja zawodnika:
– Liczę na o wiele szersze wizualne możliwości tworzenia własnej postaci. (Może opcje tworzenia własnych kombinacji ?)
– Swobodne możliwości treningu. Sparring lub np. worek nieograniczony czasem lub danymi technikami które musimy zrobić.
Drobnostki:
– Więcej znanych sędziów.
– Korner bardziej aktywny podczas walki (widać go i krzyczy coś więcej) i w przerwie (realne postacie – trenerzy)
– Goldberg i Rogan
– Tryb Symulacji „Is normal” – łamanie kończyn i 13 sek. KO itd
– Powtórki są mega spoko, ale powinny być mądrzejsze. Często pokazywały tylko ostatni cios/ciosy a nie np. całą akcję.
– Irlandzki i brazylijski doping podczas walki !

Generalnie UFC wizualnie powinno być kalką tego co widzimy w TV. Powinno być wszystko to co utożsamiamy ze sportem. Ludzie, oprawa itd. Serie gier jak FIFA, NBA, NFL, NHL mają już solidne podstawy i kolejne edycje zmieniają szczegóły i zyskują właśnie wizualnie. UFC2 i kolejne odsłony mają co nadgonić. System walki będzie usprawniany a tym co jest można się już bawić spokojnie. UFC nigdy nie będzie pretendowało do turniejowego fightera jak SF, MK czy Tekken. Moje oczekiwania to przede wszystkim kontent, sroga ilość zawodników i poprawki w mechanice zwłaszcza parter.

Do premiery EA Sports UFC 2 zostało już nieco ponad 2 miesiące więc szczególnie rewolucyjnych nowości nie można się spodziewać. Jest szansa że dostaniemy produkt lepszy i bardziej dopracowany niż jedynka. Cieszy sam fakt że EA nie zaprzestało działań na polu gier o MMA gdyż tych mamy na obecnej generacji jak na lekarstwo. Tuż po premierze gry możecie spodziewać się jej recenzji na łamach MMARocks.

 Grę już dzisiaj można zamówić w tym sklepie (kliknij).

3 KOMENTARZE

  1. Sama gra była całkiem spoko. Mam tylko nadzieję, że zrobią coś z trybem kariery ,który był niesamowicie nudny. Nawigacja w tej grze w połączeniu z długimi czasami ładowania doprowadzała do szału. Sędziowie wiecznie robili wałki, trzeba było zawsze kończyc rywala, bo decyzje sędziowskie to loteria.Największa frajda to oczywiście walka z kumplem na jednej kanapie i to będzie ekstra jeśli faktycznie będzie tak dużo zawodników. Tryb sieciowy był słaby, ale chyba niewiele tam można wymyślić, chociaż ponoć w nowej części ma być coś na wzór fifa ultimate team. Ogólnie gra była straszliwie irytująca, pełna baboli, siermiężna i jeśli nie miało się z kim grać to po prostu nudna. Jak poprawią singla (może jakieś nowe tryby, lepsza kariera) pozbędą sie irytujących bugów(gra jest mega niesprawiedliwa) to bedzie to naprawde dobra gra.

  2. tryb sieciowy był bardzo dobry w ostatniej części  lagi bardzo rzadko fajne system dywizji

  3. @dooży&groobyKompatybilność wsteczna polega na tym, że na konsolach nowszej generacji można odpalać gry z poprzedniej. Przykładowo gry z xboxa 360 działające na xbox one.  Jeżeli chodzi Ci o to czy będziesz mógł zagrać na xbo360 w ea ufc 2 to odpowiedź brzmi – nie, musisz kupić konsole nowej generacji.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.