Joanna Jędrzejczyk

Po 14 marca 2015 roku, po raz pierwszy w historii polskiego MMA mogliśmy zobaczyć, jak zareagują polskie media na wywalczenie pasa mistrzowskiego organizacji UFC przez Joannę Jędrzejczyk.

UFC jako marka w Polsce słabo znana, nigdy nie wzbudzała większego zainteresowania mediów niebranżowych. W tym wypadku jednak mogliśmy zaobserwować wzmożoną aktywność w zakresie prezentowania polskiej mistrzyni, co przełożyło się na bardzo pozytywny efekt wizerunkowy dla Joanny Jędrzejczyk, samego UFC, jak i mieszanych sztuk walki.

W okresie od 14 marca do 14 kwietnia 2015 roku Joanna Jędrzejczyk pojawiała się w różnych materiałach prasowych ponad 460 razy. Co jednak ważne, aż 58% tych informacji traktowało mistrzynię podmiotowo, w całości poświęcając jej materiał. W dużej części były to wywiady, dodatkowo opatrzone zdjęciem. Więcej mniejszych wzmianek o Jędrzejczyk pojawiło się w okresie zbliżającej się gali UFC w Krakowie. Wtedy to, gdy pisano o samej imprezie, przypominano o sukcesie mistrzyni lub wspominano o jej udziale w promocji gali. Tradycyjnie to internet był głównym źródłem informacji (334). W prasie pojawiło się 49 publikacji, a w radiu i telewizji – aż 80. Nazwisko Joanny Jędrzejczyk pojawiło się w tytułach materiałów prasowych ponad 140 razy.

W przypadku internetu i prasy o sukcesie Polki pisały głównie źródła, które są już zaznajomione z MMA, np.: „Przegląd Sportowy”, „Fakt”, „Polska”, „Super Express” i mnóstwo tytułów regionalnych, ale pojawiały się również takie periodyki jak „Gazeta Polska Codziennie”. Warto jednak zwrócić uwagę na ogromne zainteresowanie radia i telewizji Joanną Jędrzejczyk. Mistrzyni pojawiła się w takich stacjach jak: Superstacja, TVN24, TVN, TVP1, TVP2 Polsat, Polsat News, Polsat Sport News, TVP Info, Radio TOK FM, Polskie Radio Program 1, 3 i 4, RDC, Radio VOX FM, czy Złote Przeboje oraz różnych rozgłośniach i telewizjach regionalnych. Jędrzejczyk była gościem telewizji śniadaniowej i programu „Świat się kręci”. Wspomniano również o niej w „Teleexpresie”.

Patrząc na te wyniki, uwagę zwraca fakt, że telewizyjne i radiowe programy sportowe w dużej części zignorowały informację o zwycięstwie Jędrzejczyk, a niektóre stacje traktowały te materiały bardziej jako ciekawostkę niż sukces czysto sportowy. Abstrahując jednak od tego, należy podkreślić, że ekwiwalent reklamowy, jaki został wygenerowany w trakcie tylko jednego miesiąca, wyniósł łącznie ponad 1 mln 264 tysiące złotych. Łączny czas antenowy, który został poświęcony Joannie Jędrzejczyk, wyniósł blisko 2,5 godziny. Suma nakładów samych tytułów prasowych, w których napisano o mistrzyni, przekroczyła 3,5 mln.

Podsumowując, można napisać, że wyniki medialne po sukcesie Joanny Jędrzejczyk w UFC są niezwykle obiecujące. Oczywiście pisanie o przełomie byłoby daleko idącą przesadą, bo na tle innych, popularnych dyscyplin sportowych nawet taki wynik nie robi wrażenia. Cieszy jednak duże zainteresowanie mediów, nawet jedynie w formie ciekawostki, która z czasem może przerodzić się w poważniejsze spojrzenie na sport, jakim jest MMA.

Badanie opracowane na podstawie danych zebranych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. W analizie nie uwzględniono branżowych portali internetowych piszących tylko o MMA.

18 KOMENTARZE

  1. Myślę, że jeszcze ze dwie udane obrony pasa i Asia będzie dużo bardziej popularna także wśród mediów głównego nurtu. Justyny Kowalczyk nie dogoni ale popularność na poziomie Rylik czy Guzowskiej jest jak najbardziej w jej zasięgu.

  2. Nad popularnoscia, zwlaszcza ta przekladajaca sie na wymierne korzysci, zazwyczaj trzeba ciezko pracowac, zwlaszcza jesli nie jest sie cudakiem tylko po prostu swietnym sportowcem. Na szczescie zarowno Asia jak i osoby wspierajace jej kariere pracuje niezwykle ciezko i skutecznie. Pozostaje wierzyc, ze ostatecznie ta praca zostanie doceniona. Poza tym pamietajmy, ze w przypadku naszej mistrzyni polski rynek to tylko czesc tortu i to ta znacznie mniejsza czesc.

  3. BoykaMMA

    Ciekawe czy Aśka kiedyś skusi się na jakąś reklamę w tv : )

    Idealna kandydatka na bycie twarzą butów Reeboka.

  4. Trzyha

    Asia mogłaby kicky reklamować

    Po pelnym wejsciu w zycie uzgodnien umowy miedzy UFC i Reebokiem nie widze innej opcji jak Asia jako twarz tej firmy w Polsce i mnogosc jej wizerunkow w kazdym punkcie oferujacym wyroby tego producenta.

  5. Jacek Łosak

    Idealna kandydatka na bycie twarzą butów Reeboka.

    Przecież ona zakochana w ermaksach.

    :crazy:

    BoykaMMA

    Ciekawe czy Aśka kiedyś skusi się na jakąś reklamę w tv : )

    No ale co ona mogłaby reklamować z tak (niestety) słabą słabą rozpoznawalnością i 'pozycją' marketingową? Nieporównywalnie bardziej znany Mamed załapał się jedynie na jakieś gładzie szpachlowe.

  6. To

    Jacek Łosak

    Idealna kandydatka na bycie twarzą butów Reeboka.

    To tak samo jakby Clarkson zaczal reklamowac nowy model Daewoo czy jak tam sie ten Szewrolet teraz nazywa.

  7. herrflick

    To

    To tak samo jakby Clarkson zaczal reklamowac nowy model Daewoo czy jak tam sie ten Szewrolet teraz nazywa.

    UFC ma umowę z Reebokiem, więc trudno o inny wybór.

  8. Jacek Łosak

    uwagę zwraca fakt, że telewizyjne i radiowe programy sportowe w dużej części zignorowały informację o zwycięstwie Jędrzejczyk,

    Jak mówi Marian – kij im w oko.

    Bycie "twarzą butów" Reeboka musi stać się wcześniej czy później.

  9. dla mnie jej wartości nie da się przeliczyć na jakieś tam złotówki czy euro lub dolary. MISTRZYNI co przynosi mi szczęście kiedy walczy i wygrywa na najwyższym światowym poziomie.

  10. Jacek Łosak

    UFC ma umowę z Reebokiem, więc trudno o inny wybór.

    Ja osobiscie tego nie widze.
    Ale zdaje sobie sprawe ze jezeli cena bedzie ok to Aska zrezygnuje ze swojej zajawki.
    Bedzie musiala jednak polowe swojego Instagrama wywalic i pozegnac sie z fotami na trampkowych portalach.

  11. Jest dobry zwiastun na wzrost popularnosci MMA jako dyscypliny i docenienie przez Polakow UFC jako tej ligi mistrzow MMA. Gala w Polsce napewno dolozy tez swoja cegielke

  12. Od siebie, w temacie popularności Joanny, dodam, że w okresie od 8 marca, do dzisiaj, czyli 16 kwietnia, liczba polubień jej fanpejdża na Facebooku skoczyła niemal o 200%!
    8 marca lajków było 18k, natomiast dzisiaj, od kilkunastu dni bez większych zmian, jest 58 tysięcy.

  13. Aśce potrzeba mocnej hejtowanej rywalki. Tak jak Małysz miał Hannawalda, Kowalczyk Bjoergen, tak jeśli Aśka będzie miała jakąś rywalkę która będzie znana w Polsce, nabierze to jeszcze większego tempa. Szkoda że Gadelha nie mogła zawalczyć w Krakowie, ale wszyscy wiedzieliśmy jak głośno zrobiło się o Moroz.

  14. Asia ma nadal tylko lokalnych sponsorów z Olsztyna i okolic, którzy ją wspierają od wielu lat. Jakaś duża firma powinna się do niej zgłosić już dawno i to nie jedna. Tak wiem, MMA niestety nie jest naszym sportem narodowym i tylko garstka ludzi się tym interesuje 🙁

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.